Tiedote 10.9. Oikaisu Valtiokonttorin myöntämään tukeen

TIEDOTE 10.9.2020

Valtiokonttorin sivuilta löytyy raportti yrityksille myönnetyistä kustannustuista. Setlementti Tampereelle myönnettiin 7.9. tukea 256 722,63 euroa. Päätös on mielestämme virheellinen ja olemme asiasta Valtiokonttorille heti ilmoittaneet.

Setlementti Tampere toimii pääasiassa avustusrahoituksen turvin. Osa toiminnoista on kuitenkin myyntipalvelua. Haimme yritystukea tukeen oikeutetulla toimialalla toimiviin myyntipalveluihin, koska jouduimme mm. sulkemaan yhteisökahvila OmaNaapurin Tesoman hyvinvointikeskuksessa koronapandemian ja poikkeusolojen vuoksi. Tukipäätöksessä oli virheellisesti huomioitu tuen tarvetta määriteltäessä yhdistyksemme koko henkilöstön palkkakulut, vaikka myyntipalveluissa työskentelee vain osa henkilöstöstä. Päätöksen mukainen varsin suuri tukisumma oli seurausta siitä, että Valtiokonttori poimii palkkatiedot Tulorekisteristä, johon ilmoitetaan koko henkilökunnan palkat. Ilmoitimme lisäselvityksellä jo hakuvaiheessa, mitä palkkoja yritystukihakemuksessa tulisi huomioida, mutta jostain syystä virhe pääsi kuitenkin Valtiokonttorissa tapahtumaan.

Toiveikkaana nyt odotamme uutta päätöstä ja noin 20 000 euron tukea koronan aiheuttamien tulomenetysten kompensoimiseksi. Väärällä perusteella myönnettyä tukea emme voi ottaa vastaan, vaikka se olisikin mukava lisärahoitus koko yhdistykselle tilanteessa, jossa STEA:n sosiaali- ja terveysjärjestöille myöntämiä avustuksia uhkaa isot leikkaukset.

Tiedote myönnetystä koronatuesta (pdf-muodossa)

Mervi Janhunen-Ruusuvuori

mervi.janhunen-ruusuvuori@setlementtitampere.fi