Kannanotto: Lähisuhdeväkivaltaa kohdanneilla on oikeus saada apua

Väkivaltatyön foorumin järjestäjätahot julkaisivat perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa koskevan kannanoton tapahtuman yhteydessä ja luovuttivat sen Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lylylle sekä valtuuston puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikoselle viime keskiviikkona.

Foorumin järjestivät Ensi- ja turvakotien liitto, Tampereen Ensi- ja turvakoti sekä Setlementti Tampere.

Kannanotossa muun muassa todetaan, että Suomessa tarvitaan määrätietoisia toimia naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen, Istanbulin sopimuksen, toimeenpanoon väkivallan ehkäisemiseksi ja sen kohteeksi joutuneiden auttamiseksi eri tahojen yhteistyönä. Suunnitellut toimet tarvitsevat myös riittävän ja pitkäjänteisen resurssoinnin.

Setlementti Tampere ry tarjoaa maksuttomasti väkivalta- ja kriisityötä lähisuhde-, seksuaali- ja kunniaväkivallan kokijoille, tekijöille ja heidän läheisilleen, sekä väkivaltaa ehkäisevää toimintaa. Näihin yksiköihin ovat keskittyneet Perheväkivaltaklinikka, Välitä! Seksuaaliväkivaltatyö sekä Didar – kunniaväkivaltatyö. Näiden lisäksi valtakunnallinen, maksuton auttava puhelin Nollalinja palvelee kaikkia, jotka ovat kokeneet lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa. Koordinoimme myös Rikosuhripäivystystä (RIKU) Pirkanmaalla.

Järjestyksessään 20. Väkivaltatyön foorumi järjestettiin 21.-22. elokuuta Tampereella. Se keräsi yhteen 300 väkivaltatyön ammattilaista eri puolilta Suomea. Useat erilaiset toimijat olivat edustettuina. Seuraava foorumi järjestetään ensi vuonna Helsingissä.

Lataa kannanotto tästä.

Uusimmat uutiset